Jalasmuovit ja pohjapanssarit

Reen ja moottorikelkan jalaksissa käytetään polyeteenimuovia (PE 300). Se on taipuisaa, sitkeää ja liukaspintaista muovia, jolla on pakkasenkestävyys aina -50 C saakka. Levy kestää siis erinomaisesti Suomen talviolosuhteet.

Ahkio, jossa musta jalasmuovi ja pohjapanssari, materiaalina PE 300 muovi. Edessä moottorikelkka

Ahkion sivut ja pohja 4mm vahvuisesta PE 300 -muovista.

Ahkio, jossa musta jalasmuovi ja pohjapanssari, materiaalina PE 300 muovi

Ahkion pohjan liukukiskot 6mm vahvuisesta PE 300 -muovista.

Jalasmuovit ja liukukiskot

Suosittelemme tekemään ahkionpohjaan myös liukukiskot. Ne vähentävät pohjan kulumista.

Liukukiskot tehdään yleensä hieman vahvemmasta PE-muovista. Yleisimmin käytetyt vahvuudet ovat 6 – 15 mm.

Liukukiskot ruuvataan kiskon ja pohjan läpi runkoon asti. Kiskoon kannattaa kuitenkin porata esireikä, jotta ruuvin kanta saadaan upotettua.

Jalasmuovi oranssiin ahkioon PE 1000 -muovista

Jalasmuovi- ja pohjapanssarilevyn työstäminen

Levyä on helppo työstää itse esim. kuviosahalla tai sirkkelillä. Muovia pystyy taivuttamaan kylmänä ja lämmöllä esim. kuumailmapuhaltimella. Materiaali vaatii kuitenkin aina mekaanisen kiinnityksen, koska muuten se palaa vähitellen alkuperäiseen muotoonsa. PE 300 -muovia on hankala liimata sen liukkauden ja öljyisen pinnan vuoksi – ruuvikiinnitys on tälle muoville siis ehdottomasti paras ratkaisu.

Jos haluat muotoilut ja rei’itykset valmiina, voit tilata meiltä myös valmiiksi työstetyt kappaleet. Pyydä tarjous!

Reenjalas- ja pohjapanssarimuovien valinta

Reen jalaksiin ostetaan yleensä 6 – 15 mm vahvuista polyeteenilevyä riippuen reen koosta ja sen painosta.

Pohjapanssarit tehdään polyeteenistä (PE300). Se on kustannustehokasta ja edullista muovia, joka kestää hyvin kulutusta ja sään vaihteluita. Materiaali on hitsattavissa, sitä on helppo itse taivuttaa ja työstää kuviosahalla.

Katso video PE-muovin työstämisestä:

Hiihtoahkion rakentaminen